Trollhajken

Det var en gång en skog som var så stor att ingen scout någonsin vågat vandra rakt igenom den. I skogsbrynet bodde ett stort vänligt troll. Han höll ordning på allt som hände i skogen och alla som bodde i den.

Trollet såg ut som troll gör mest. Han hade en lång vacker svans, stora fina öron som han hörde flera mil med, en alldeles vanlig rund näsa och små klurigt, plirande ögon. Det som trollet var allra stoltast över var sina stora, blanka, runda guldringar som blänkte från öronen. Han brukade putsa dem varje morgon och kväll med lite extra fin mossa som växte utanför hans stuga. En morgon när trollet vaknade kunde han inte finna den vänstra guldringen hur han än letade. Någon hade stulit den!

Det stackars trollet blev alldeles otröstligt och därför är det än idag en förfärlig oreda i Storskogen. Inget finns på sitt rätta ställe, ingen vågar lita på sina grannar eftersom man inte vågar lära känna dem. Och trollet, ja han bryr sig inte om någonting längre, han bara putsar och putsar på den guldring som han har kvar.

Nu vädjar hela Storskogen till alla spårarscouter i regionen om hjälp med att leta reda på trollets guldring och att lura bort alla elaka och luriga varelser så att det kan bli lugnt och vackert och ordning i Storskogen igen.