Den 22 Juni kl. 10:25 rullade vi in på parkeringen vid Ellan, där en båt skulle ta oss till Vässarö. Vid kajen var det fullpackat med scouter. Det visade sig sedan att de flesta skulle på ett läger som var på Vässarö. En bit längre bort såg vi dock ett tiotal scouter som bar Biscaya-tröjor. Alla verkade spända och förväntansfulla. Vi blev hänvisade till en motorbåt och vinkade av våra föräldrar.

Väl framme fick vi träffa skepparna. Första dagen gick framförallt ut på att lära känna varandra och båten. Vi stannade på Vässarö över natten. Först presenterade vi oss för varandra, sedan fick vi en genomgång av skutan. Vi fick också gå Vässarös berömda trapperspår, det var mycket roligt och spännande.

På kvällen gick vi igenom morgondagens planer, som var att gå för motor till Åland. Eftersom det skulle blåsa i fel riktning så hade det tagit för lång tid att gå för segel.

Nästa dag när jag vaknade hade vi redan lagt ut. Vi var indelade i olika arbetslag, eller “vakter”, som det kallas. Denna morgon var jag i arbetsvakten, vilket betydde att jag skulle hjälpa till med frukosten. Det var inte helt lätt att laga mat på Biscaya, eftersom kabyssen var mycket liten. Att det gungade förenklade inte heller det hela.

Tredje dagen var det ganska dåligt väder och vi beslutade oss för att stanna i Mariehamn, dit vi kom dagen innan. Vi gjorde bland annat ett besök på Pommern, som är ett skepp som ligger i Mariehamn.

De följande dagarna åkte vi runt till vissa mindre öar. Vi gick mest för motor på grund av att det inte blåste tillräckligt mycket.

Efter några dagar träffade vi några svensktalande finska scouter. Vi deltog i deras två dagar långa tävling. Första dagen var en “skattjakt” där vi skulle följa koordinater och svara på olika frågor. Andra dagen var det kappsegling, som väntat kom vi absolut sist. Vi kunde inte ens slutföra tävlingen, eftersom det blåste så lite. Den kvällen väntade grillning och umgänge med de finska scouterna.

Vid slutet av seglingen anlände vi till Åbo, som var vår slutdestination. Ifrån Åbo tog vi gemensamt Finlandsfärjan hem till Sverige. Biscayaseglingen var en mycket rolig upplevelse och ett minne för livet.

/Hannes Wettergren, Sjöscoutkåren Af Chapman.