Biscaya 2015

Vår resa började på Kalmar centralstation. Efter 13 timmar på tåg anlände vi till vår destination, Holmsund utanför Umeå, där Biscaya väntade på oss. Trötta men förväntansfulla slängde vi oss in skansen som skulle vara vår sovplats den kommande veckan.

Första natten var vi bara 11 stycken scouter då de andra skulle anlända dagen efter. Denna segling var även internationella scouter välkomna ombord. När alla väl hade kommit dit så började vi göra lunch och fortsatte sedan med att presentera varandra och leka lekar. Då nästan allt var på engelska var vi båda nervösa på hur de skulle gå men de var inte så svårt som vi trott. Efter lekarna var de dags att kasta loss och vi satta kurs mot Norrbyskär. På Norrbyskär sov vi en natt och fortsatte sedan vår segling söder ut. Det var under den natten vi fick känna på riktig segling. Ett bymoln drog förbi och starka vindar tog tag i seglet. Vi lutade så mycket att vatten skvätte upp från sidan och man var tvungen att hålla i sig hårt i relingen.

Dagarna efter fortsatte vi i lugnt tempo. Vi stannade till lite då och då på ställen som Ulvön, Härnösand och Hudiksvall. På Ulvön köptes det surströmming som vi senare skulle få testa. När vi började närma oss vår slutdestination, Vässarö, avslutade vi med en gemensam övning med det svenska sjöräddningssällskapet och fyra av besättningen fick hissas upp av en helikopter. Sista kvällen tillsammans bastade vi och åt finmiddag som bestod av bakad potatis med gratinerad lax. Det var då till allas glädje vi fick smaka på surströmmingen.

Dagen efter var det dags att lämna både gruppen och Vässarö och det var blandade känslor. En blandning av att längta hem efter en mjuk säng och en varm dusch men också behöva lämna både Biscaya och sina nyblivna vänner. Vi åkte med en av Vässarös båtar till fastlandet och därifrån fortsatte vissa med bil och vissa med buss. Under resan hem fick man tid att tänka och reflektera över alla fantastiska saker man upplevt under veckan, som att jobba i skift, segla i mörkret på natten och bekanta sig med personer från andra länder. Vi hade lärt oss massor och träffat många härliga människor och hoppas att scouterna behåller Biscaya så att fler scouter får uppleva de vi upplevt.

/Johan Gustavsson, Rockneby Scoutkår

Malin Jansson, Rinkabyholms Scoutkår