Så var det dags även för mig att åka utomlands på läger, men jag gjorde inte som många andra svenskar och medlemmar i Dacke Scoutdistrikt och drog till Japan utan jag åkte till Storbritannien och Peak 2015. Detta läger hade jag blivit tillfrågad att komma till som funktionär något år tidigare av några engelska vänner från WSJ i Sverige. Jag åkte inte dit helt själv, åkte ihop med två WSJ-vänner dit.

Peak bestod av ca 7000 deltagare inklusive funktionärer från flera olika länder, inklusive några kårer från Sverige.

Man kan konstatera att läger inte fungerar likadant i England som här hemma i Sverige. Det fanns både pub och vinbar. Men man får inte gå och bära kniv. På läger i England ingår inte maten i lägret utan den får man ta med sig själv hemifrån, eller förboka/köpa i den supermarket som fanns på lägerplatsen. man saknade verkligen doften från matlagning över öppen eld, då all matlagning skedde med gasol. Funktionärerna behövde inte ta med egen mat utan fick istället köpa mat för varje mål, frukost, lunch och middag. Man bygger heller ingenting så som vi gör hemma i Sverige, fanns inte en slana att skåda någonstans. För de deltagande scouterna som var mellan 14-17 fanns det däremot massor med aktiviteter både dag som kväll.

Min roll på lägret tillhörde retail, vi hade hand om pub, barer och café samt maten till bistron där många funktionärer åt, även supermarket, snabbmatsrestaurang, glasskiosk och godisaffär. Vi åkte från lägret två gånger dagligen och handlade till alla dessa ställen. Mycket av maten var förbeställt av deltagare så det inte behövde ha med sig mat till lägret. Vi fyllde e 3,5t lastbil 2 gånger dagligen, även en 7,5t en dag så vi fick be om förstärkning av den lilla lastbilen också. Jag glad över att vi hade chaufför för vill inte köra på fel sida av vägen.

Man är en erfarenhet rikare och se hur läger går till i England, men jag föredrar vår svenska modell bättre.

Det var kul att testa på något annat iallafall.

/Tobias, Nybro Scoutkår